Sammenhæng:
Den sociale og personlige kompetence er i højsædet i det pædagogiske arbejde i Special SFO. Arbejdet i Special SFO’en har fokus på børnegruppens relationer, og hvordan det enkelte barn kan støttes i at navigere i det sociale fællesskab. Det gælder derfor om at støtte børnene i en udvikling af sig selv som sociale individer og til at kunne klare sig i livet – at mestre eget liv. Børnene lærer hele tiden gennem deres leg og samvær med andre børn og voksne i Special SFO’en. Læringen er enten uformel, eller den kan være planlagt fra pædagogernes side med et klart mål for øje.
Mål:
- Sikre, at børnene anerkendes og respekteres, som de personer, de er, og at de oplever at høre til
- Give børnene tryghed, så de oplever tillid i deres relationer til både voksne og jævnaldrende i et dagtilbud uden mobning og drillerier, og hvor ingen holdes udenfor
- Lære børnene at være aktive deltagere i fællesskabet, at samarbejde med andre og introducere dem i demokratiske processer
- Lære børnene at skelne imellem, hvornår de har frihed til at træffe egne valg, og hvornår hensynet til fællesskabet kræver enten fælles ansvar eller voksenansvar
- Sikre, at alle børn har stabilt kontakt med både kammerater og voksne
- Skabe mulighed for, at børnene oplever sig som værdifulde deltagere i og med skabere af et socialt og kulturelt fællesskab
Tiltag:
- Hjælpe børnene med at træffe valg i både frie og voksenstyrede aktiviteter
- Gennem snak med børnene give dem forståelse for egne og andres følelser, og lærer at tage hensyn og hjælpe hinanden
- Være opmærksom på det enkelte barn og hjælpe det med at opnå kontakt med andre børn
- Være tydelige voksne som er lyttende, forstående, støttende, lærende og rosende
- Accepter børnenes valg af legekammerater. Derudover vil vi hjælpe med at skabe nye relationer
- Lave aktiviteter i små grupper efter børnenes behov og interesse som skal-aktivitet
- Arbejde med at bruge - og lære børnene – anerkendende omgangsform
Tegn:
- At barnet er trygt og glad. Barnet udviser selvværd og fungerer i fællesskaber
- At barnet behandler andre ordentligt, tager hensyn, trøster og lærer af konflikter
- At barnet leger og har venskaber
- At barnet siger til og fra
Evaluering:
- Der evalueres på teammøder i klasserne, på møder vedr. elevplanen og på pædagogmøder.